|
Voor het afvoeren van hemelwater van Middeleeuwse, gotische
en romaanse, kathedralen werden waterspuwers c.q.
gargoyles gebruikt. Deze hebben vaak
de vorm van een monster of fabeldier, maar ze komen ook voor in de vorm van een mens.
De waterspuwers moesten voorkomen dat het hemelwater
de fundering aantastte en in de muren drong of zoals
het
woordenboek het zegt "
waterspuwers worden gebruikt voor korte buizen, pijpen of kanalen die zijn ontworpen om water
naar buiten en weg van verticale oppervlakken te voeren, zoals van goten,
balustrades, stortbakken of bekkens van fonteinen". Zie
hiernaast voorbeelden van de gootuiteinden.
Men heeft diverse verklaringen voor de aanwezigheid
van een gargoyle. * Een religieuze functie.
Demonen en monsters, symbolen voor het kwaad, moesten het levenbrengende
water door hun keel laten gaan en werden dus gedwongen iets
goeds te doen, namelijk het bevloeien van de aarde! Deze
waterspuwers hebben hun hand aan hun keel en trekken
vieze gezichten. *
Negatief voorbeeld; herinnering aan de
zwakheid van het vlees (de zeven doodzondes). Het kasteel
in Grignan, Frankrijk heeft dit soort waterspuwers. * Een kwaadwerende functie; de monsters zouden
door hun uiterlijk geesten en demonen buiten houden (maar zoekt soort niet soort?). * Een decoratief
karakter (kunstuiting).
Het is jammer dat de gargoyles vervangen
zijn door de weinig fantasievolle watergoten c.q. kapot en
aangetast door de zure regen en planten zijn. Gelukkig
zijn er altijd nog instanties die ze restaureren.
|
|
Er
zijn eigenlijk drie soorten gargoyles, dierlijke, menselijke
en combinaties daarvan.
De dieren, in hun geheel
uitgebeeld, zien er uit alsof ze zich met hun achterpoten
vasthouden aan een muur of kanteel. Er zijn niet alleen
gewone dieren (koe, geit) afgebeeld, maar ook de meer
exotische (leeuw) of fantasiedieren (draak, eenhoorn).
Veelal haalde een beeldhouwer zijn inspiratie daartoe
uit boeken als een bestiaria, een boek met afbeeldingen
van dieren met bijschrift van hun doen en laten, echt
en verzonnen, en een moralistische boodschap.
Honden bijvoorbeeld waren meestal waakhonden. Zij stelden
de priester voor die zijn gemeente beschermde en het
kwade afschrikte. De betekenis van een dierlijke gargoyle
veranderde met de tijd. Sommige betekenissen zijn nog te achterhalen,
andere helaas niet meer. Menselijke gargoyles
zijn meestal bizarre, lelijke of komische figuren. In
de Middeleeuwen geloofde men dat ziekte, lelijkheid,
misvormingen enz. bij de mens te wijten waren aan het
kwaad en de demonen. Combinaties zijn er gemaakt
van (fantasie)dieren onderling (chimera) en van (fantasie)dieren
en mensen (overdadige haargroei of hoornen). Deze combinaties
werden meestal gebruikt om mensen te waarschuwen tegen
sexuele uitspattingen, chaos en voor zaken die er anders
uitzien dan ze in werkelijkheid zijn (de duivel verbergt
zich achter een mooi masker).
Nooit gedacht, waarom alleen een hoofd?
Dit is een idee van de 5e eeuwse Kelten. Zij waren koppensnellers
en dachten dat er krachten in het hoofd achterbleven.
Deze werden tentoongesteld en vereerd. Zo nu en dan
vind je ook menselijke figuren met kenmerken van zowel
een man als een vrouw. Deze belichaamden chaos. De opengetrokken
monden symboliseerden het verdelgen van reuzen, men
realiseerde zich dat er krachten groter dan die van
de mens waren.
Tja, de kerk heeft een groot deel van het paganisme overgenomen om
"zielen te winnen". Er zijn zelfs kerken
gebouwd op die plaats die door de "heidenen"
gebruikt werden om de goden te aanbidden of er nu al
wat stond of niet.
|